Schaatspeloton.nl - Nieuws - Jury probeert met rode-kaartenregen conflict Royal A-ware en AB Vakwerk te blussen

Jury probeert met rode-kaartenregen conflict Royal A-ware en AB Vakwerk te blussen

geplaatst zaterdag 27 januari 2018 om 17:21:30 op Schaatspeloton.nl

Voor Arjan Stroetinga waren er na afloop van het Open NK maar liefst twee rode kaarten.

Voor Arjan Stroetinga waren er na afloop van het Open NK maar liefst twee rode kaarten. (bron: Schaatspeloton.nl)

Na afloop van het Open NK op natuurijs ging de discussie vooral over de minuten voor en na de finish. In de laatste honderd meter kwamen Royal A-ware met Simon Schouten en Arjan Stroetinga en AB Vakwerk met Gary Hekman en Rick Smit met elkaar in conflict. Dat deze twee ploegen elkaar niet liggen mag ondertussen geen verrassing meer heten, maar op de Weissensee kwam het tot een nieuw diepte punt. Met een rode-kaartenregen tot gevolg.

In de sprint kon het strijdende viertal niet van elkaar afblijven. Gary Hekman kwam in het gevecht in de sneeuwrand terecht en bij terugkeer op het ijs raakte hij in contact met Stroetinga en kwam Stroetinga ten val. Maar het was uiteindelijk niet de val die de grootste schandvlek op het Open NK zette. Na afloop vlogen Rick Smit en Arjan Stroetinga elkaar in de haren een handgemeen dat door de jury gelukkig ook geconstateerd werd. Uiteindelijk noteerde de jury maar liefst vier rode kaarten. Simon Schouten en Rick Smit gingen elk een keer in het boekje. Schouten voor de actie die Hekman in de sneeuwrand deed belanden. Arjan Stroetinga kreeg zelfs twee keer rood. Een keer voor het gevecht in de sprint en een nog een keer vanwege het handgemeen met Smit.

De meest verstandige woorden kwamen na afloop misschien nog wel van hoofdscheidsrechter Nelie Schouten. Zij verzuchte dat het hoog tijd wordt voor de twee ploegen om eens bij elkaar te gaan zitten om dit conflict uit de wereld te krijgen. Dit is niet goed voor de sport.

De rode kaarten zouden kunnen betekenen dat het viertal de Alternatieve Elfstedentocht volgende week woensdag moet missen. Voor de corrigerende werking zou dit misschien zelfs wel het beste voor de sport zijn. Maar mochten de rijders en de ploegen niet akkoord gaan met een opgelegde schorsing dan zouden zij hangende hun beroep toch in actie mogen gaan komen.